a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2010. szeptember 3., péntek

Töltöttkáposzta......a nyári, kapros, paradicsomos...



Az előttünk álló hétvége, amolyan nyárbúcsúztató, vendégfogadó  hétvége lesz.
Azt gondoltam ennél jobb ebéd nem kell,  mint ez a nyári töltöttkáposzta, előre meg lehet főzni /ez ma megtörtént/, holnap  süteménysütéssel,  lángostészta bedagasztásával tevékenykedhetek nyugodtan.
Semmi kapkodás és végkimerülés.

A nyári töltöttkáposzta attól nyári, hogy könnyebb, hogy nincs benne füstölt hús, valamint paradicsomlével, és sok-sok friss kaporral készül, persze szép oldalast darabolva lehet bele főzni a gombócok mellé, tehát húsos lehet, csak füstölthúst ne tegyünk bele, az a télibe való.

Töltelék:
1 kg darálthús, sertéslapockából
1 csík nyers sertésoldalas kis darabokra vágva /nekem most ez kimaradt/
10-15 dkg füstölt szalonna, egészen kicsi kockákra aprítva
1 fej vöröshagyma
4-6 gerezd fokhagyma
1 tojás
kb. 7 ek.rizs
1 ek.zsír
só, bors, pirospaprika


Egyéb:
1 kg savanyúkáposzta/ vagy kovászolt káposzta
1 fej szép kemény édeskáposzta kettőbe vágva, torzsája kivágva, a levelei kellenek /a maradék vékony szálasra metélve szintén megy az ételbe/
2-3 csokor friss kapor
10 szem egészbors
1 csokor lestyán apróra vágva / vagy 1 ek. szárított
1-2 l paradicsomlé, házi, ha van, na az a legjobb, de jó a készen vett 100%-os is
1-2 maréknyi árpagyöngy/ vagy rizs
2 ek.zsír

2 fej nagyobb vöröshagyma
1 fej fokhagyma
1 db zöldpaprika
1 db paradicsom
1 db hegyes erős paprika /elmaradhat, nálam kötelező/

Nagymamám készítette ezt az ételt valami csodálatosan, az enyém csak halvány utánzata az övének.
Nos, összeállítottam a tölteléket, egy nagy tálba tettem a darálthúst, hozzáadtam egy fej vöröshagymát, nagyon apróra vágva, a rizst, 3 gerezd fokhagymát, a tojást, a szalonna kockákat, 1 ek. puha zsírt, 1 ek. pirospaprikát, sóztam, borsoztam. Ezt az egészet jól összegyúrtam.
Jó, ha áll és összeérik kicsit.

Odatettem egy nagy fazék sós vizet, beleszórtam a fűszereket: az egész borsszemeket, 1-2 db babérlevelet - ezt később kidobtam, fokhagymagerezdeket, és 1 cs.kaprot, a lestyánt és felforraltam.
Amikor felforrt a fűszeres víz, beletettem a felezett édeskáposztát és bő 45 percig pároltam, majd kivéve, hagytam kicsit hűlni.
Ezt a sós fűszeres vizet félretettem, mert kelleni fog az összeállításnál.

A savanyú szálaskáposztát most kivételesen kétszer is kiöblítettem, mert nagyon savanyú volt, és ennél a nyári variációnál ez nem annyira szükséges, mint ahogy füstölt húst sem teszünk bele. Azt majd csak a télibe.
Téli töltöttkáposztám részletes receptleírása  itt található.

Lefejtettem a megpuhult leveleket óvatosan, nehogy elszakadjanak, a vastag ér mentén kettévágtam mindegyiket, a vastag eret amennyire lehet megvékonyítottam. Tölteléket tettem a fél levelekre, kétoldalt behajtottam, majd feltekertem mindegyiket, nem túl szorosan, mert a rizs még eldagad benne.
Az édeskáposzta maroknyi belső maradék részét és a leeső levéldarabokat egy éles késsel vékony-szálasra metéltem.

Van egy nagy lábasom, semmi másra, csak káposztafőzésre használom.
Ennek az aljára tettem 2 ek. sertészsírt, egy nagy fej szálasra vágott vöröshagymát megdinszteltem rajta, majd kevés pirospaprikával meghintettem és kevés fűszeres főzőlével felengedtem.
Erre terítettem az egy kiló savanyúkáposzta nagyobb részét, fokhagymagerezdeket szórtam rá. Ha vannak - nem füstölt hanem nyers - oldalasdarabok azok jó részét is beleteszem. Betakarom a maradék savanyúkáposztával.
Erre a káposztaágyra tettem a becsomagolt töltelékeket körben egymás mellé szorosan, megszórtam a másik csokor apróra vágott kaporral, és az árpagyönggyel vagy a rizzsel, mikor melyikhez van gusztusom, majd ráterítettem a felaprított édeskáposzta csíkokat is. Közben-közben a fűszeres káposztafőzőlével felöntögettem.
Majd a maradék töltelékből készült csupasz gombócok jöttek, ezeket is belehelyeztem, ha van nyers darabolt oldalas még azokat is most helyezem bele, végül az utolsó fej vöröshagymát szálasra vágva, szintén  rászórom.
Ráöntöttem a paradicsomlevet is, majd ha szükséges még annyi vizet is, amennyi jól ellepi az egészet. A fazék fülénél fogva finoman összerázogatom, összemozgatom, minden jól helyezkedjen el benne.
Inkább levesesnek kell lennie a végére, semmiképp nem sűrűnek, ezért nincs berántva sem.
Itt is a gersli sűriti.
Felforralom, majd takarékon csendes rotyogtatással 2-3 óra hosszat főzöm.
Tapasztalatom szerint a hosszasan és egészen kis takarékon főzés nagyon jót tesz az ételnek, télen-nyáron, mindenkor.

Friss puha kenyérrel / ha lehet akkor lipóti, amibe valósággal szerelmes vagyok, olyan selymes, puha a bélzete és finom/ és sok-sok tejföllel tálalom.
Csodálatos, imádnivaló, megunhatatlan étel, ez a nyárias, könnyített variáció is.
Hidegen is szeretem !!!



2 megjegyzés:

  1. Ne szerénykedj! Istenien néz ki és mit nem adnék egy tányérért! :)) Nálunk is nagyi csinálta rendszeresen és nagyon finoman. Mindig ezzel várt bennünket, mikor mentünk hozzá nyáron.

    VálaszTörlés
  2. Tényleg úgy emlékszem, hogy a nagyikámé finomabb volt, istenien főzött.Igaz a családom is csak úgy falja, tehát az enyém se lehet rossz:-)))Szívesen adnék akár két tányérral is, és köszi, hogy benéztél, jövő héten akarom megcsinálni a tojásos zöldbabodat, nagyon guszta!!!!

    VálaszTörlés