a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2013. május 22., szerda

Csupa - csupa zöldséges étel a hétköznapokon....

Teljesen megvadultam a zöldségesnél és összevásároltam minden már kapható zöldséget, annyira ki vagyok éhezve a friss zöldségekre, el nem mondhatom.
Cukkinit, kis tököt, retket, újkrumplit, idei zsenge zöldborsót, spárgát, paradicsomot, paprikát, gombát, epret, cseresznyét azt a korai még inkább vízízű fajtát, de milyen jóleső volt enni.
Ezekből készült cukkinis lecsó, cukkinis tökfőzelék, rántott tök és rántott gomba, reteksaláta, sült szalonnás-piros retkes sajtos spagetti.
Persze ettünk húst is az ünnepek alatt, egyben sült jó fűszeres csontos tarját petrezselymes újkrumplival tejfölös uborkasalátával, volt eperkrém, meg epres-vaníliapudingos piskóta és juhtúrós sajtos köményes rudacskák is egy nagy tállal.
De a hétköznapokon próbálok húsmentesen főzni.
Nem mondom, hogy egyszerű és mindig sikeres az elképzelésem.
A mai ebéd abszolút zöld és vega volt, nem mondom, hogy osztatlan sikert okozott és mindenki boldog volt, de kis morgással azért eszegettek belőle.
Falni egyedül én faltam boldogan, nekem nagyon ízlett.
Tehát a mai ebéd:


Sóskaleves  /életemben először/

2 maroknyi sóskalevél, alaposan mosva, majd ollóval felcsíkoztam
5 dkg vaj
1 ek liszt
1/2 l víz
1-2 dl tej
1 dl tejszín
só, cukor, pici ecet ízlés szerint
1 maréknyi rizs

A vajon a sóskaleveleket addig pároltam amíg teljesen összeesett, ekkor meghintettem a liszttel és felengedtem vízzel és a tejjel, sóztam, cukroztam és felforraltam, kóstolgattam, mert érződnie kell a sóska fanyarságának is, ezt hangsúlyozandó pici ecetet azért elbírt, és ami számomra még érdekes, hogy amíg a sóskafőzeléket vagy szószt vagy mártást /ahogy tetszik/ jó édesen szeretem, ez a leves inkább sósan ízlett jobban, persze ebbe is tettem cukrot, kell is bele, de a végén kiegyensúlyoztam úgy, hogy egy hajszálnyira mégis inkább a só domináljon, de épp csak egy hajszálnyira.
Legutoljára beleszórtam a rizst, amikor az félpuha lett a tejszínnel krémesítettem.
Elzártam és lefedve hagytam pihenni, ezalatt a rizs is tökéletes lesz.
Mit mondjak, nekem nagyon ízlett, két tányérral ettem.







Zöld rizottó...azaz gombás, spárgás, zöldborsós rizs

1 cs. fehér spárga, tisztítva majd kétcentisre darabolva
1 doboz gomba, tisztítva, szeletelve
5 dkg vaj
1 ek étkezési keményítő, pici víz
só,bors

A vajon megdinszteltem a gombát és a spárgát, fűszereztem, majd saját levében fedő alatt puhára pároltam.
Amikor zsírjára sült kevés keményítőt és vizet kikevertem és egy gondolatnyira besűrítettem.

4 dl víz
spárgatalpak
1 szál újfokhagyma szára darabolva
1 ek. vegeta
2 db zöldségleveskocka

A vízben amit a leveskockával és vegetával fűszereztem, megfőztem a spárgatalpakat és a fokhagymaszárat, majd átszűrtem a levet egy kislábosba, ezzel locsolgattam a rizst a puhulásánál.
A spárgatalpakat és a fokhagymaszárat természetesen kidobtam.

1 cs.testesebb újhagyma karikázva
5-8 dkg vaj
1 bögre rizs /kerek szemű, a legjobb az olasz arborio/
1 kg új zsenge zöldborsó kifejtve és néhány borsóhüvely amelyik tényleg nagyon zsenge, szem sincs benne még csak kezdemény, egészben hagyva
petrezselyem

reszelt sajt

A felaprított hagymácskákat a vajon megdinszteltem, hozzáadtam a rizst, jól átkevertem és egy merőkanálnyi forró levesalappal felöntöttem, lefedve hagytam párolódni, amikor beszívta a lét akkor öntöttem hozzá mindig a következő merőkanálnyi adagot, egészen addig amíg már majdnem puha lett.
Kicsit macerás, mert ott kell állni mellette és állandóan kavargatni és tényleg csak akkor ráönteni a következő adagot amikor már alig van alatta, de csak így lesz jó krémes a végeredmény, szóval megéri.
Rosszul vagyok amikor azt olvasom, hogy egyszerre ráöntik az alaplevet és hagyják puhára főni, könyörgöm az nem rizottó készítés hanem csak mezei rizsfőzés.
Szóval kb. 20-30 perc amíg kevergetni-meregetni kell és amikor már majdnem jó akkor hozzáadtam a zöldborsót a héjakkal együtt és egy utolsó adag leveslét, ezzel már elkészül.
Ekkor szórom rá a petrezselymet is.
Amikor majdnem beszívta és mielőtt elzárom alatta a tüzet még a tetejére dobok egy kockányi vajat, lefedem és hagyom a saját gőzében pihenni és összeolvadni a vajjal.
A végeredmény egy nagyon finom, jó szottyos, krémes, zöldborsós rizs.
Tálaláskor szedtem mellé a gombás spárgából.
Megszórhatjuk reszelt sajttal jó bőségesen.
Illik mellé natúr csirkesült vagy karaj és bármilyen saláta amit csak szeretünk, tehetünk rá tükörtojást, posírozott tojást /amibe egyébként tisztára beleszerelmesedtem/.
Ilyenkor tavasszal ez egy energiabomba és nagyon finom.





2 megjegyzés:

  1. Kifejezetten ez a menüt nekem főzted. Tisztára enném a tányérod...Holnap vinnék ebből ebédre... :o)

    VálaszTörlés
  2. Szívesen adnék is, ha lenne még, nagyon fini volt, néha én is annyira kívánom csak az ilyen húsmentes friss zöldségekből készült ebédeket:-))

    VálaszTörlés