a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2014. szeptember 6., szombat

Tejfölös fánk... valami szuper tészta...



Kedvezni akarok a festőbrigádomnak - a férjemnek és a gyerekeimnek - igyekszem nagyon finomakat sütni-főzni, lehetőleg a kedvenceiket, hogy jobb kedvvel fejezzék be az utolsó helyiséget is, a nappalit, és akkor végre vége ennek a cirkusznak.
Ami a rumlit, festést, takarítást illeti én már nem vagyok se élő, se holt, teljesen kimerültem, ma kész lesz a festés végre, de a nagytakarítás az még legalább két hét, mert mindent kimosni, elrakni, kicsit át is rendeztünk ezt-azt, pár dolgot ki is dobok, szóval ilyenkor tabula rasa-t csinál az ember, de alig várom, hogy minden meglegyen és igazán kipihenjük magunkat.
Gyönyörű szép, tiszta és friss lett minden, olyan újillatú.
Na persze még jön a nagytakarítás és akkor készen vagyunk.
Alig várom már.



Ezt a fánkot  Takarékos Évinél láttam, tetszett, hogy egyszerű és gyors, imádjuk a fánkokat, mindenfélét és minden mennyiségben, Évi adagjához képest rögtön dupla mennyiséggel indítottam és tényleg nagyon gyorsan készen lett a hatalmas adag.
Életem eddigi legjobb, ha nem "A legjobb" fánkja, könnyű foszlós a tészta, csak úgy eteti magát.
Degeszre is ettük magunkat.

Rengeteg lett, beugrott egy barátunk, akit szintén megkínáltunk a friss meleg fánkból és még a párjának is küldtem egy tállal, mert tudom, hogy ő is szereti.

Na szóval egy szó mint száz, ez a recept marad a fő fánkreceptem, így döntöttem, valami csodafinom, nem beszélve, hogy semmi faxni nincs vele, tényleg egyszerű és nagyon gyors.


Tejfölös fánk... nagy adag ! 
2 ek. olaj
4 tojássárgája
1 dl tej
0,5 liter tejföl !!! igen, fél liter !!!
3 ek. cukor
vaníliás cukor
csipet só
1 citrom reszelt héja
60 dkg liszt
1 tasak élesztőpor

5 dkg puha vaj  10 perc elteltével hozzáadni a dagasztás közben

1 marék mazsola /opcionális/ ugyan most nem volt benne de legközelebb teszek hozzá

Tejfölös fánk... kis adag !
/csakhogy így is meglegyen, van, hogy elég a kevesebb/
1 ek. olaj
2 tojássárgája
0,5 dl tej
2,5 dl tejföl
2 ek cukor
vaníliás cukor
csipet só
1 citrom reszelt héja
30 dkg liszt
1 tasak porélesztő

3 dkg puha vaj  10 perc elteltével hozzáadva a dagasztás közben
mazsola


A hozzávalókat a fenti sorrend szerint beraktam a kenyérgépbe, ami szépen megdagasztotta és megkelesztette nekem az egészet.

Ha nincs gépe valakinek akkor így készítse: egy nagy tálba az összes szárazat: azaz beleszitálni a lisztet. az élesztőport, a cukrokat, citromhéjat, csipet sót, mazsolát, majd egy másik tálba a nedves hozzávalókat: azaz a tejfölt, a tejet, a tojássárgákat, és az olajat, jól összekeverni, majd a szárazakhoz önteni, jól összegyúrni, majd addig dagasztani míg elválik a kéztől és a táltól és szép sima hólyagos lesz a tészta, dagasztás közben hozzáadni a puha vajat. Innentől ua. mint a géppel.
Ez nagyon kemény munka, ezért ajánlom mindenkinek, hogy inkább vegyen egy kenyérgépet, nagyon megéri az árát, már egész olcsón is lehet kapni, és ezzel megkíméli az egész karját, vállát, kézfejét ettől. Tudom, hogy mit beszélek, mert nagyon sok kelt tésztát gyúrtam-dagasztottam be puszta kézzel és tudom, mennyire fájt a végére mindenem.
Amikor kész a dagasztás, letakarva hagyjuk a duplájára kelni.

Amikor megkelt, akár géppel, akár kézzel történt, kiborítom a bőven lisztezett deszkára - óvatosan, mivel nagyon gyenge, nagyon lágy és puha a tészta - én nem kinyújtottam, hanem csak óvatosan széthúzogattam minden irányban  és szerettem volna kis fánkokat, ezért nem is a fánkszaggatóval hanem a legnagyobb pogácsa szaggatóval vágtam ki a kis kerek formákat, mindegyiknek a közepébe az ujjammal fúrtam lyukat, ez látszik is, mert nem szabályos, csak ahogy esett éppen.
Amikor az összes ki lett szaggatva letakartam megint és hagytam kelni  kb. 20 percig, lehet, hogy tovább is, mert közben olvastam és annyira jólesett a pihenés, az üldögélés, hogy elfelejtkeztem az időről.
Olajat forrósítottam és szépen sorban kisütöttem mindet, úgy, hogy a fánkok először a tetejükkel lefelé kerültek be az olajba.
Egyszer sem tettem fedőt a serpenyőre, a fánkok mindkét oldala szabadon, fedetlenül sült pirosra, viszont a forró olajban a duplájukra nőttek sülés közben.
Érdekes, hogy ugyan kisebb formára lettek kiszaggatva de mégis nagyon nagyra sültek mire készen lettek.
Hiába szerettem volna kisebb alakú fánkokat, akkorák, sőt nagyobbak lettek mint a hagyományos szalagos fánk, viszont habkönnyűek, foszlósak, nagyon finomak.
Rengeteg különféle lekvárral ettük, mert kipakoltam a hűtőből az ott lévő összes bontott lekváros üveget, hogy végre fogyjon, hát volt ott barack, som, meggy, fekete cseresznye, fügelekvár.
Ezek foglalják el a legtöbb helyet a hűtőben, a reggeli vajaskenyérre kenegetés miatt.

Mindenkinek szívből ajánlom ezt a fánktésztát, tökéletes és nagyon finom.
Köszi Évi a receptet.







6 megjegyzés:

  1. Nagyon örülök hogy sikert aratott ez a fánk! Nagyon szép lett ! Egészségetekre! Ez a recept egy régi szakácskönyvből való és nekem is nagyon ízlett.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom lehetett, mi is szeretjük. Na és nem kell hozzá farsang bármikor készíthető. Ezt én is kifogom próbálni.

    VálaszTörlés
  3. Akkor még kitartást a takarításhoz, biztos sokkal üdébb lesz a lakás.. Én utálom a felfordulást, alig élem túl az ilyet. A fánk biztos finom, el is hiszem, hogy ízlett mindenkinek. El is viszem a receptjét, kipróbálni... Guszta lett!

    VálaszTörlés
  4. Éva, isteni ez a fánk, nem tudtuk abbahagyni, pedig rengeteg lett, de nekem ebből a dupla adagból kell készítenem, mindig mondom, hogy a régi receptek, a dédik és nagyik által ránkhagyományozottak mindig a legjobbak, szóval légyszíves kutakodj még abban a régi recepteskönyvben... látom készíted az ízőrzők különböző receptjeit, én is szoktam, na azok is a régi sokatpróbált, igazi, falusi konyha receptjei, nagyon szeretem:-))))
    Még egyszer nagyon köszi ezt az isteni fánkot, ezentúl csak így fogom készíteni, ez lett a fő-fő fánkreceptem:-))))

    Lívia feltétlenül készítsd, szerintem nagyon fog ízleni, az eddigi legfinomabb fánktészta, pedig kóstoltam már párat:-))))

    Krisztina ami a rumlit, festést, takarítást illeti én már nem vagyok se élő, se holt, teljesen kimerültem, ma kész lesz a festés végre, de a nagytakarítás az még legalább két hét, mert mindent kimosni, elrakni, kicsit át is rendeztünk ezt-azt, pár dolgot ki is dobok, szóval ilyenkor tabula rasat csinál az ember, de alig várom, hogy minden meglegyen és igazán kipihenjük magunkat:-))))
    A fánkot feltétlen készítsd el, imádni fogjátok, mert valami szuper:-))))

    VálaszTörlés
  5. Lívia !!!! Kettőtöknek feltétlen felezd az adagot, még az is bőven elég lesz !!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Felezni fogom, mert olvastam, hogy dupla adagot készítettél.

      Törlés