a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2010. november 24., szerda

Töltött káposzta....a téli



Egyszerűen imááádom, ősztől-tavaszig rendszeresen főzöm.
Nem lehet betelni vele.
Egyszer valaki humorkodásból azt mondta a töltött káposztáról, hogy az egy vitaminbomba, hogy nem ismer ennél egészségesebb ételt, utána egy pohár bort inni és rögtön rendben van minden, kerek a világ.
Igaza volt, ez pontosan így van.
Kiadós és finom egy étel, annyi szent.
Az én receptem a teljesen egyszerű variáció, mert persze a tölteléket lehet káposztalevelekbe is göngyölni /szoktam is néha/, szoktam a főzés végén vékonyan berántani, készítem én mindenhogyan, minden formájában, mert nagyon finom, de legtöbbször ezt az egyszerű húsgombócos változatot készítem és sűrítés nélkül. Ilyenkor, ha nem rántom a benne lévő gersli adja a sűrítését.


Szívből ajánlom mindenkinek elkészítésre.


Hozzávalók:
2 kg vecsési savanyú káposzta
10 db savanyított levél /ezt nem mindig veszem/
1 csík sima vagy füstölt oldalas, kétujjnyi darabokra vágva
1 db füstölt csülök /amit fűszeres -egész bors, babér, maréknyi fokhagyma- vízben és kuktában előfőzöm/
2-4 malacköröm félbehasítva /ez nem mindig kapható, de ha igen akkor feltétlenül megy bele/
1,5 kg darálthús, legjobb a sertéslapocka
2 tojás
15-20 dkg füstölt kenyérszalonna
15 dkg kolozsvári szalonna
1-2 ek. sertészsír
4-5 db közepes vöröshagyma
1 fej fokhagyma
2 db zöldpaprika /csak ősszel kerül bele, amíg van friss/
1 db hegyes erős paprika kötelezően
2 db paradicsom /ez csak ősszel szokott belekerülni, amíg van friss/
kb.2 dl kukoricadara vagy 2 marék rizs, vagy 1 jó marék gersli a gombócba
+gersli, abból két-három maroknyi a káposzta közé
3-4 babérlevél
1 ek. kaporlevél /szárított/
1 ek. borsikafű /csombor/
1 ek. lestyán /szárított/
szemes bors, pirospaprika






Tehát a csülköt már előre megfőzöm félig a kuktában, leszűröm és darabolom, félreteszem, majd a füstölt levével lesz felöntve a káposzta.
Ha vettem savanyított leveleket, azokat elfelezem, az esetleges vastag ereket elvékonyítom és egy tálba odakészítem a kezem ügyébe.
Én a savanyú káposztát soha nem öblítem ki, semmikor, ugyanis ilyenkor nyár végén, ősszel még friss a savanyítás, nem olyan vadabb savanyú, mint tél végén, amikor sokat állt már a hordóban, bár én akkor sem öblítem, mert szeretjük savanyúan az ételt.
A füstölt vagy sima oldalast feldarabolom, a malackörmöt szintén alaposan átnézem, ha szükséges a gázláng felett átpörzsölöm, lakaparom, majd hideg vízben mindent alaposan átmosok.
A szalonnákat kis kockákra metélem, a kenyérszalonnából legalább 10 dkg-nyit igen apróra kockázva a darálthúshoz szórom, erre azért van szükség, hogy majd jó szaftos és ízes legyen a töltelék, a többit a káposztafőző nagy lábasomba teszem, és zsírjára sütöm, majd sült pörcöt kistányérra félreteszem.
Megpucolom az összes hagymát és egyet felkockázok nagyon apróra, ez megy a darálthúshoz, még kettőt  szintén, az pedig a lábasba kerül a sült szalonnazsírra, ehhez még jönnek a zöldpaprikák szintén kockázva, majd a fokhagyma mennyiség fele. A lábast visszateszem a tűzre és összepirítom,  dinsztelem, majd meghintem   pirospaprikával  /fele csípős, fele édes/. Megint félrehúzom.
Összedolgozom a töltelékhez a darálthúst az apró szalonnakockákkal, hagymákkal, vagy a kukoricadarával, vagy a rizzsel vagy a gerslivel /mikor melyikhez van gusztusom, egyként finom bármelyiket is teszem bele/,  tehát vagy-vagy, majd a két tojással, kevés pirospaprikával, őrölt borssal, jó nagy csipet sóval, van az 2 tk-nyi is. Mikor egynemű, gombócokat formázok és tálcára sorakoztatom valamennyit.
Ha van levél, akkor a töltelék egy részét a savanyított fél levelekbe töltöm, feltekerem, két végét bedugdosom, szóval csinos batyukra formázom és szépen egymás mellé teszem egy tálcára, a maradék tölteléket gombócozom, mint feljebb.

Jöhet az összeállítás, tehát a lábasban ott van már a pirospaprikás sültszalonnás zsírban a dinsztelt hagyma, fokhagyma, zöldpaprikák, erre elterítek egy réteg szálas káposztát, erre jön az oldalas, köröm és csülökdarabok fele, majd a gombócok fele, a paradicsomok fele, meghintem a fűszerek felével és szórok rá egy-két maroknyi gerslit.
Megint szálas káposzta réteg következik, erre jön az oldalas, köröm és csülök maradék része, a gombócok maradék része, paradicsomkockák, a fűszerek és a másik maréknyi gersli. A káposzta maradékával beterítem, befedem az egészet, ráöntöm a káposzta savanyú levét is, ha van, a füstölt levet is és esetleg még annyi vizet, hogy éppen ellepje.
A lábas két fülét megfogom és kicsit összemozgatom, összeforgatom, rázogatom óvatosan, hogy minden helyezkedjen jól el benne. Az utolsó vöröshagymát karikára szelem és elterítem a tetején.
Tűzre teszem, ha felforrt akkor takarékra, egészen kis lángra és így pöszögtetem min. 2,5-3órán át, sőt akár 4 órát is, azaz megfőzöm. Amikor letelik az idő, elzárom, mert egészen biztosan elkészült.

Tálaláskor bőven tejfölözöm és friss, puha kenyérszeleteket kínálok mellé.
Ja, és persze egy pohár bort.
Nem érdemes kevesebbet készíteni, állítólag akár 1 hétig eláll hideg helyen, de nálunk még ilyen nem fordult elő, max. 2 nap... melegítve még jobb, mint frissen és nagyon hamar elfogy, mert valahogy mindenki imádja.
Én még hidegen is !!!!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése