a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2012. március 30., péntek

Hagymás karaj...



Ez az étel régen élt emberek, régi receptje nyomán készült étel.
Maimoni blogján akadtam rá véletlenül, ő is egy könyvben találta:
Cserna Szabó András: Ede a levesben c. könyvében, konkrétan a szerző nagymamájának a receptje, "kivert hús" néven.
Önhatalmúlag változtattam meg a nevét hagymás karajra, mivel szerintem ez jobban visszaadja az ízvilágát, mint a klopfolásra való utalás.
Egyszerű, de nagyon ízes-zamatos, sűrű szaftos húsétel.
Mindig mondom, hogy a régesrégi takarékos háziasszonyok tudtak valamit.

1 kg karaj szeletelve, lehetőleg csont nélkül  /az enyém most csontos volt, így is jó, de anélkül talán még jobb/, de sovány marhahússal is jó, szép vékonyra szeletelve, vagy pulyka és csirkemellszeletekkel is !!!
2-3-4 fej vöröshagyma, karikára szelve
só, bors, mustár
zsemlemorzsa
3-4 db tojás
olaj

A hússzeleteket jól kiklopfoltam vékonyra, már amennyire tudtam a csonttól, ezért írtam a hozzávalóknál, hogy talán kényelmesebb csont nélküli szeletekkel dolgozni. Nos legközelebb úgy fogom elkészíteni, igazából most sem értem, miért nem vágtam le a csontokat, jó kis leves lett volna valamikor belőlük.
Szóval a klopfolás után jól besóztam és vastagon bemustároztam minden szeletet és félretettem egy órára az egészet.
Mikor letelt az idő a szeleteket először zsemlemorzsába -!!! fontos a sorrend !!!-  majd felvert tojásba forgattam és kevés forró olajon mindkét oldalukat hirtelen átsütöttem. Éppen csak színt kapjanak.
A nagy ovális kacsasütő lábasomban, aminek magas pereme van, szépen egymás mellé fektettem a szeleteket, majd bőven megszórtam hagymakarikákkal és szintén bőven megborsoztam, majd megint szeletek jöttek átsütve és megint hagyma, amíg mind nem volt az edényben.
Ekkor öntöttem rá 1 dl olajat és 1 dl vizet, lefedtem és kislángon /160 fokon/ egy óra hosszat rotyogtattam a sütőben, ezalatt a hagymától és a tojásos zsemlemorzsától sűrű, ízletes-zamatos szaft képződött, a hús meg szinte szétomlott, olyan puha lett.
Párolt rizst készítettem mellé és ecetes almapaprikával ettük.
/De jó lehet hozzá a krumplipüré és bármilyen más friss saláta is, szerintem még káposztasalátával is csodafinom lehet/
Bevágtuk mint a szél. Nagyon finom volt.

FONTOS ! És működik vékonyra szeletelt marhalapocka/hátszín szeletekkel is, csirkemellfilé-pulykamell szeletekkel is, mert elkészítettem ezekkel is, mindent ugyanígy csináltam, ahogy a fentiek szerint, csak a baromfihúst nem klopfoltam, valamint csak fél-fél deci olajjal és vízzel öntöttem fel, nagyon finom így, ezekkel is :-)



13 megjegyzés:

  1. A régi nagyik tényleg tudtak főzni. Ez a hús is nagyon finom lehet, pedig egyszerű recept.

    VálaszTörlés
  2. Azt el is hiszem, hogy nagyon finom lehetett! Nagyon guszta. Ezidáig ilyen technikával még nem csináltam, de legközelebb kipróbálom mert nagyon vonzó a számomra !

    VálaszTörlés
  3. Karajt vettem én is a vasárnapi ebédre, így fogom elkészíteni. Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
  4. Érdekes bizony ez a fordított metódus! Finomnak látszik :)

    VálaszTörlés
  5. Hú, ez egy nagyon klassz recept! Vittem és köszönöm, valamikor elkészül majd, ez tuti. :)

    VálaszTörlés
  6. Tényleg ajánlom a kipróbálásra, mert finom volt, arra ügyeljetek, hogy kislángon menjen az egész hosszan, de nehogy leégjen, igen ízes, zamatos lesz a végére, nem bánjátok meg:-))))
    Sőt marhahússal is kipróbálom, jó vékonyra kiklopfolva, szerintem azzal is jó lesz:-))))

    VálaszTörlés
  7. Kedvemre való ételeket készítesz, hasonló az ízvilágunk,mi is a régi magyaros ételeket szeretjük. A férjem különösen, ez az étel is tetszene neki, majd kipróbálom.

    VálaszTörlés
  8. Lívia örülök, ha szimpatikusnak találod a recepteket, én is abszolút a magyar ízvilág kedvelője és készítője vagyok, nem mondom, hogy nem ízlik egy-egy idegen étel, de azért nem az a jellemző. A hagymás karaj nagyon finom, érdemes a kipróbálásra, nálunk többször lesz biztosan:-)))

    VálaszTörlés
  9. Kedves Anikó!
    Le a kalappal előtted, ügyes vagy, szellemes és nagyon jók a receptek! Gratulálok Neked, további jó főzőcskézést és írj minnél többet. Üdvözlettel: Ági.

    VálaszTörlés
  10. Kedves Anikó!

    Gratulálok, nagyon szellemes, érdekes az oldalad.Ügyes vagy, jók a receptek, párat biztosan kipróbálok.
    Üdvözöllek: Ági.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági nagyon köszönöm elismerő szavaidat, boldoggá tesz és ismét visszaigazolja, hogy érdemes csinálnom ezt a blogot. Végtelenül megtisztelsz, ha a receptjeim között kutakodva találsz elkészíteni valót, és ha még ízlik is, na az nekem a legnagyobb öröm :-)
      Mindig szívesen látlak, szívesen olvasom a kommentjeidet is, a negatívokat is !!! ha esetleg valami nem ízlett, kérlek azt is írd meg, szeretek tanulni :-)
      Az Anikó Boros Pálné/facebook oldalamon is szívesen látlak bármikor :-)
      Szép napokat kívánva szeretettel üdvözöllek :-)

      Törlés
  11. Kedves Anikó! Csak annyit szeretnék hozzátenni ehhez a remek recepthez, hogy a TV-ben az ízőrzők című műsorában láttam ennek a húsnak az elkészítését és ott a zsemlemorzsát bele klopfolták a húsba és ezután mártották a tojásba. Szerintem a neve erre utalhat. :) Üdv: Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az infót, biztos így van, nem láttam azt az Ízörzőt, melyik településen készítették, emlékszel rá ? mert akkor vissza tudnám nézni. No mindegy, mint látod, mi egy könyvből vettük a receptet, de ki fogom próbálni ezzel a módszerrel, amit írsz, így már logikusabbnak tűnik a "kivert" hús régi neve, valóban, mert ez egy nagyon finom húsétel, nagyon szeretjük :-)

      Törlés