a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2012. március 8., csütörtök

Lestyános grízgaluskás leves



Végtelenül egyszerű, ízes, aromás leves és mindez a lestyántól és a füstölt sonkalétől.
Hajnalkánál láttam, ők ott Erdélyben rendszeresen főzik ezt így, ilyen egyszerűen.

Lestyános grízgaluskaleves
1-2 l füstölt sonkalé, ha épp nincs akkor víz
1 db sárgarépa, karikázva
1 db fehérrépa, karikázva
1 kis darab zeller, kockázva
1 db kis fej vöröshagyma, kockára
2 gerezd fokhagyma
2 ek szárított lestyán
1 ek szárított petrezselyem
1-1 tk. paprikakrém, sima és csípős is

Grízgaluska levesbetét
2 tojás, enyhén felverve
3 ek. búzadara tojásonként, függ a tojás nagyságától ! ha kicsi a tojás akkor csapott kanállal, ha nagy akkor rendesen.
csipet sütőpor
petrezselyem
só, bors

tejföl, elmaradhat

A tisztított karikázott zöldségeket pici olajon dinszteltem, amikor gyönyörűen kiadta a színét a sárgarépa hozzáadtam a hagymákat is, rövid együtt pirítás után felengedtem úgy 1,5 liternyi füstölt lével és annyi vízzel, amennyi levest szeretnék, felforraltam, sóztam, borsoztam és beletettem a szárított zöldeket is, majd rövid ideig tartó főzés után belefőztem a közben bekevert:
 grízgaluskákat
-amit úgy készítek, hogy a tojásokat egy tálba felütöm, sózom és villával kissé felverem, amikor már jó habos akkor lassan hozzácsorgatom a grízt, sütőport és borsozom,
- tojásonként 3 ek. a daramennyiség, ha kisebb a tojás akkor csak 2 ek. vagy 3 csapott ek, ha nagyobb akkor 3 ek. értelemszerűen -  sőt jó sok apróra vágott petrezselymet is szórok bele.
Az állagának se hígnak, se sűrűnek lennie nem szabad, de inkább a híg felé hasonlítson, jól elkeverem...
 - ha netán állnia kell akkor állásában keményedik, ahogy a dara felszívja a tojást -
... tehát lehetőleg a bekeverés után azonnal szaggassuk a forró sós vízbe vagy közvetlenül a forrásban lévő levesbe, én egy evőkanállal, vagy villával hosszúkás galuska alakúra szoktam formázni és úgy szaggatom a levesbe, ahol a főzés végére, ami kb. 10-15 perc még, a duplájára dagadnak.
Idő kell, hogy a közepe is átfőjön és ne maradjon nyers.
Ha azt szeretnénk, hogy a levesbetét kellően ízes legyen akkor a grízgaluskát a tojás felverésénél bőven kell sózni-borsozni és bőven petrezselymezni /a szárított is tökéletes bele/, mert csak akkor finom, ha eléggé fűszeres, ugyanis tudni kell, hogy a búzadara sok sót igényel.
Annál borzasztóbb nincs amikor ízetlen.
A leves sózásával vigyázni kell, mivel a füstölt lé sós!!!!- ha füstölt lével készítjük.
Tálaláskor lehet tejfölözni ízlés szerint, de anélkül is nagyon finom a maga egyszerűségében.

Nekem nagyon ízlik, finom lett, megettem vagy három tányérral belőle.
Sokszor fogom készíteni.


8 megjegyzés:

  1. Ma, te vagy a harmadik, akinél ilyen finom levest találok! Nagyon guszta!! Szárított lestyánom van, úgy hogy nincs akadálya a főzésnek...:o)

    VálaszTörlés
  2. Krisztina, én a nyár óta szerelmes vagyok a lestyánba, az összes levesembe, amit csak főzök teszek belőle, most meg "ő" a főszereplője ennek a levesnek, valami csoda finom:-))))
    Nyugodtan merem ajánlani nektek is, egyszerű, gyors, finom:-)))))

    VálaszTörlés
  3. Anikó én is imádom a lestyánt, amibe csak lehet teszek, na és a grízgaluska is kedvenc, különösen a férejemé. Jól néz ki a levesed, biztos, hogy finom is volt.

    VálaszTörlés
  4. Lívia köszi és nagyon finom volt, jó zöldséges és a lestyántól telt ízű, a grízgaluskát mi is nagyon szeretjük, sósan-borsosan és egy kis petrezselyemzöldet általában mindig keverek
    hozzá:-))))

    VálaszTörlés
  5. én a leves mellett párolt rizsbe teszek apróra vágott fagyasztott lestyánt, nagyon finom lesz tőle, sajnos tavaly nem sok termett, remélem idén lesz, mert már elfogyott a saját és nagyon hiányzik.

    VálaszTörlés
  6. N.D. ez jó ötlet, a rizsbe, kipróbálom:-)))
    Nekem is csak egy tő volt a kertben, el is fogyott, de vettem szárítottat, mondhatom tökéletes, nyugodtan vegyél te is:-)))
    Remélem idén az egy tőből duplája lesz, mert azt mondták elszaporodik, de veszek hozzá még töveket, ha kapok, biztos ami biztos, mert nagyon finommá teszi az ételeket:-))))

    VálaszTörlés
  7. Az enyhe kifejezés,hogy elszaporodik,hatalmas bokorrá nő,persze nem egy év alatt.

    VálaszTörlés