a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2014. augusztus 14., csütörtök

Ma pulykáztunk....


...nem mondhatnám, hogy sűrűn eszünk pulykát, évente kétszer-háromszor.
Most annyira friss volt a hentesnél, hogy gusztust kaptam rá, no meg, hogy hűvösre fordult végre az idő, az esőnek annyira nem örülök, már tisztára dzsungel a kert, már túl sok az idei özönvíz, de kivételesen arra most jó az idő, hogy egy kissé fajsúlyosabb ebédünk legyen... íme


Húsleves kacsanyakból és pulykazúzából... grízgaluskával

A kakukktojás itt a kacsanyak, volt ugyan friss pulykanyak is, abból is szoktam levest főzni, több a hús is rajta, de ha választani lehet akkor inkább a kacsanyakból szeretem főzni a levest... sok zöldséggel... és most éppen grízgaluskával....

1/2 kg kacsanyak
1/2 kg pulykazúza, kisebb darabokra vágva
2-3 sárgarépa
2-3 fehérrépa
1 db karalábé
1 zeller
1 nagy vöröshagyma
1 fej fokhagyma gerezdekre
1 hegyes erős paprika
1-2 szál lestyán apróra vágva
1 ek. vegeta
só, bors ízlés szerint

Mindent alaposan tisztítva, aprítva, sok hideg vízben fölforralva, majd egészen kicsi takarékon, csak zizeregtetve puhára főztem. Amikor a villára szúrt zúzadarab megpuhult, lehet tudni, hogy kész a leves.

Grízgaluska
1 tojás villával alaposan felverve egy tálban
1 tk. házizsír /ami lehet sertés, liba, kacsa, szinte mindegy/ - elmaradhat
egy csipet szódabikarbóna
só, bors
3 ek. búzadara, ha normál vagy nagy a tojás, ha kicsi akkor csapottan tegyük hozzá a 3 kanálnyit

A tojást jól felvertem, elkevertem a zsírral, megszórtam a szódabikarbónával, sóztam, borsoztam majd vékony sugárban, állandóan keverve szórtam hozzá a grízt, jól összedolgoztam.
Közben felforralok sós vizet egy lábasban, majd teáskanállal beleszaggatom, óvatosan megkavargatom és félig lefedve hagyom főni, nem is tudom, talán 5-10 percig mindenképp, majd elzárom alatta a lángot, teljesen lefedem és a forró leveslében hagyom eldagadni, ugyanis így már, amikor leszűröm és húslevest merek rá bőven, hogy jól ellepje, nem fogja "meginni" a levest.




Pulykaszárny fűszeresen ropogósra sütve... rizzsel... kovászos uborkával 

2 db pulykaszárny, mindegyik kettőbe vágva
sültcsirke fűszerkeverék
fokhagymasó
olaj, vaj
1 dl víz

2 dl rizs
pici olaj
só, bors

Hatalmas szárnyakat kaptam, 2 főnek két pulykaszárny nagyon nagy adag, pattanásig jól lehet lakni vele, szóval kettőbe vágtam, alaposan megmostam, jól befűszerezve tepsibe raktam, meglocsoltam olajjal, dobtam mellé egy darab vajat is, aláöntöttem egy kis vizet és 180 fokon /alsó/felsőn/ sokáig pároltam, kb. egy óra elteltével megfordítottam minden darabot és tovább pároltam, amikor megnézve puhának találtam, 200 fokra kapcsolva a sütőt ropogósra pirítottam mindkét oldalát.

Közben elkészítettem a párolt rizst, amit legtöbbször egy pici olajon átpirítok, sózom, borsozom, ha van petrezselyem itthon, akkor azzal is megszórom, majd dupla mennyiségű vízzel felengedve /2 dl=4 dl/ puhára párolom, ill. úgy szoktam, hogy 5-10 perces csendes rotyogtatás után elzárom, teljesen lefedem, tiszta konyharuhával letakarom és saját gőzében szépen megpuhul, közben az összes folyadékot felszívja.
Nem lesz ragacsos, nem tapad össze, egy villával óvatosan fellazítom, majd a sült alól az isteni szaftból locsolgatok rá, csak az íz miatt.

Lehet a rizst bő, sós vízben is puhára főzni, pont mint a tésztaféléket, Ázsiában így főzik puhára, majd leszűrve tálra borítani és megszórni ezzel-azzal, illetve ilyen sültszafttal locsolgatni.

A kovászos uborkáról nincs mit szólni, jó kaprosan, fokhagymásan, mindenki imádja ilyenkor nyáron, vagy majdnem mindenki, én hozzá igazítom az ebédet általában, annyira szeretem, nem is tudom már hány kilónál tartunk, egyszer össze kéne számolnom.




4 megjegyzés:

  1. Nagyon fincsi lehetett minden és étvágygerjesztő. Koviubi, hát arról tényleg nincs mit szólni, imádjuk és ahogy már írtam én is már több kilónál tartok amit elkészítettem, és folyamatosan készítem.
    Nálunk vasárnap lesz - ahogy írtad - "kissé fajsúlyosabb ebéd és vacsora is, mert a tavalyi sokadik kerek évfordulós házassági évfordulónkra még jött egy év, az idei.

    VálaszTörlés
  2. Lívia nagyon gratulálok a sokadik év+1 házassági évfordulótokra, még sok ilyen szép évetek legyen együtt, és sok finomságot egyetek:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük Anikó. Reméljük, hogy még lesznek évek.

      Törlés
  3. Lívia egészen biztosan, csak vigyázzatok nagyon magatokra és egymásra:-)))))

    VálaszTörlés