a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2014. október 9., csütörtök

Tarte Tatin és egyszerű Túrós vörös áfonyás pite...

... most csak úgy kettőnknek, egy jó és tartalmas leves után...

ugye mondanom sem kell, hogy a tarte tatin valami csodás desszert, egyszerű, de éppen ezért fenomenális...
mindenkinek figyelmébe ajánlom, hogy ugyan magában is eszméletlen jó, DE szerintem csak és kizárólag vaníliafagylalttal együtt érdemes enni, mert úgy... nincs szó rá, hogy milyen finom...
tegnap egész délután faltam több adagban, több gombóc fagyival együtt... hmmmmm


... a túrós pite finomságát most egy kicsit elnyomta a karamellás-almás, de ez is nagyon jó könnyű lett, mivel a mazsolám a hétvégi almáspiténél elfogyott, így aszalt vörös áfonyával helyettesítettem, és jól tettem, finom lett tőle...



Tarte Tatin
fordított karamellás-almás

30 dkg liszt
20 dkg vaj
2-4 ek. cukor
csipet só
1 tojás /elmaradhat/
jéghideg víz

Gyors kézzel, főleg ujjbeggyel összemorzsoltam a vajat a liszttel, majd a többi hozzávalóval és kevés hideg vízzel összeállítottam, összegyúrtam a tésztát simára.
Fóliába csomagolva ment a hűtőbe.
Addig elkészítettem a tölteléket:

6 db nagyobb alma hámozva, cikkelyezve
5 dkg vaj
15-20 dkg cukor
őrölt fahéj

Sütőt bedurrantottam 220 fokra.
Egy serpenyőben felolvasztottam a vajat majd rászórtam a cukrot...
 - ide sok cukor kell, aki fogyózik ne ezzel a desszerttel próbálkozzon, mert itt nem szabad spórolni a cukorral, az szentségtörés lenne - 
... a cukornak karamellizálódnia kell, majd hozzákevertem az almaszeleteket és jól összerottyantottam.
Nem szabad kevergetni, nehogy szétessenek az almák, inkább csak rázogatni, hogy lehetőleg mindenhol bevonja a karamellréteg. Szóval csak óvatosan.
Amikor úgy éreztem, hogy oké akkor az egész forró, ragacsos cuccot beleborítottam egy sütőtálba, óvatosan elrendezgettem, vigyázni kell mert tűzforró.
Az alma tetejét bőven meghintettem őrölt fahéjjal.

A hűtőből kivett tésztát vékony ovális formára nyújtottam - mivel ilyen formájú a kerámia sütőtálam - és ráborítottam az almás forróságra, körben a széleit megpróbáltam csinosan benyomkodni a ki-ki bugyogó forró karamellszirupba, itt megint csak óvatosan kell eljárni, mert összeégethetjük az ujjainkat. Középre fúrtam egy lyukat, hogy a gőz távozhasson, de nyugodtan villával is meg lehet szurkálni a tészta felületét.
Majd ment a sütőbe ahol is gyönyörű pirosasra sült, na ez kb. 30 perc volt, kész is.
Kivettem egy deszkára és hagytam meleg-langyosra hűlni, addig kivettem a fagylaltot, hogy az is kanalazható legyen, kb. 10 perc az egész, csak akkor borítottam rá egy porcelán tálat és gyors mozdulattal megfordítottam, csodásan átfordult az egész süti úgy ahogy volt almásan, karamellesen.

Rögtön daraboltam is, ment mellé a fagylaltgombóc, több is, és ettük... ettük....
Ilyen pillanatokban jön rá az ember, hogy milyen csodálatos is tud lenni az élet... az étel...
Ki van ez találva jól...













Túrós vörös áfonyás pite
ugyanaz lehet a tészta, mint fent a Tarte Tatinnál, de van bevált, ugyanolyan jó másik tészta is, ezzel sütötte a családom mindig is, így én is:
Tészta:
40 dkg finomliszt/süteményliszt
1 cs sütőpor
25 dkg hideg vaj/margarin vagy 15 dkg sertészsír
15 dkg cukor
1 citrom reszelt héja
1 tojássárgája
csipet só
1-2 ek. tejföl, ill. annyi amennyi szükséges ahhoz, hogy jól összeálljon a tészta szép simára

Először a sütőporos lisztet összemorzsolom a vajjal, gyorsan kell dolgozni, inkább csak ujjbeggyel, nehogy olvadni kezdjen a vaj a kezem melegétől, mert akkor "megszalonnásodik", ha morzsalékos már az egész, akkor hozzá az összes többi és gyorsan összegyúrni szép simára.
Folpackba burkolva minimum fél órára a hűtőbe teszem, de minél tovább pihentetjük hideg helyen annál jobbat teszünk a tésztával.
Pihentetés után lisztezett deszkán kettőbe veszem a tésztaadagot, az egyiket egy gondolattal nagyobbra, mint a másikat.
A nagyobb gombócot vékonyra nyújtom, a lehető legvékonyabbra, majd beigazítom a vajazott tepsibe vagy sütőtálba úgy, hogy a széleit körben mindenütt felhúzom az oldalára, hogy pereme legyen a tésztának, először meghintem vékonyan és egyenletesen kevés búzadarával, megakadályozza az alsó tésztalap esetleges töltelék általi elázását, majd erre jön a túrótöltelék szépen elterítve, végül a kisebbik tésztalap szintén a lehető legvékonyabbra kinyújtva.
Tetejét megszurkálom villával, hogy a felesleges gőz ki tudjon jönni sülés közben és 180 fokos sütőben addig sütöm amíg a teteje szépen megszínesedik. Ez kb. 45-50 perc.

Töltelék:
1 kg túró
citromhéj
2 tojássárga
1-2 ek. tejföl, óvatosan, nehogy híg legyen !
cukor ízlés szerint, én édesen szeretem
vaníliás cukor
1 jó marék mazsola, ennek híján most aszalt vörös áfonya
2 tojásfehérje kemény habbá verve

1-2 ek. búzadara

A töltelék hozzávalóit jól összekeverem, a tejföllel csak óvatosan, mert nem szabad hogy híg legyen, a legvégén a tojáshabot is vigyázva hozzá, ezáltal jó levegős, könnyű lesz a töltelék.


Ha kész hagyom kihűlni, porcukrozom és felkockázom.
Csodás, nagyon finom, egyszerű sütemény.

A széleit mindig levágom körben kb 1-1,5 centi vastagságban, nekem nagy kedvencem, így este, és reggel is, nagy bögre hideg tejjel imádom vacsizni vagy reggelizni.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése